/

کافه سرامیک و موزه‌ی سرامیک فرزانه

کافه سرامیک در موزه و استودیوی سرامیک فرزانه در نیاوران

یک وقت‌هایی موقع گشت و گذار در شهر، به فضاهایی برمی‌خوریم که به قدری دنج و زیباست که واقعا نظیر نداره. «موزه‌ی سرامیک فرزانه» و کافه‌ای که برای بازدیدکنندگان موزه تدارک دیده شده، یعنی «کافه سرامیک» هم از همون جاهاست.

بهترین موزه‌های تهران؛ موزه سرامیک فرزانه در نیاوران

موزه‌ی سرامیک فرزانه، از جدیدترین موزه‌های شهره که در سال ۹۹ تاسیس شده. اینجا اولین موزه‌ی تخصصی سرامیک در ایرانه و با سایر موزه‌هایی که تا حالا شناختیم، فرق داره؛ فرقش هم در اینه که هنر در این موزه، کاربردیه، با زندگی روزمره‌ی شهری، در هم آمیخته شده و محکوم به قفل شدن در فضای موزه نیست. از دید خانه‌ی سرامیک فرزانه، آثار هنری رو می‌شه به سادگی خرید، در قالب کاشی‌های آشپزخونه و ظروف غذاخوری به کار برد و از دیدنشون، حظ برد. هنر، کیفیت زندگی رو ارتقا می‌ده و موزه‌ی سرامیک فرزانه هم در تلاشه با افزایش آگاهی درباره‌ی این هنر تاریخی، آثار هنری سفالین و سرامیکی رو به روزمره‌ی شهروندان، معرفی و وارد کنه.

موزه‌ی سرامیک در عین استفاده از تکنیک‌ها و شیوه‌های کهن ایرانی در پخت سفال و همینطور الهام گرفتن از نقش و نگارهای ایرانی، نیازهای جدید و مدرن رو هم در نظر گرفته. به جای محدود شدن به هفت رنگ کاشی ایرانی، از پالت رنگی وسیعی در ساخت آثار سرامیکی استفاده کرده و همین، ظاهری این موزه رو تا این اندازه، خاص کرده.

فضای موزه با آثار هنر کاربردی که با سرامیک ساخته و یا تزئین شده‌اند، پر شده. کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ها، ظروف مورد استفاده در کافه، گلدون‌ها، رویه‌ی بخاری و حتی لوسترها، همه و همه از آثار هنری تولید شده در استودیو فرزانه ساخته شده‌ و واقعا دقت کردن به هر کنج و کناری، باعث می‌شه کارکردهای تازه‌ای از سرامیک به چشممون بخوره.

اگر بخوایم بریم سراغ کافه سرامیک که در حیاط موزه واقع شده، باید بگیم که منو، حسابی جمع‌وجوره؛ نوشیدنی‌های گرم بر پایه‌ی قهوه، دونات سیب و دارچین، شکلات و خامه به همراه چای ماسالا، منوی این کافه رو می‌سازه. منویی که البته تماما در ظروف خود استودیو سرو می‌شه.

موزه‌ها گیفت‌شاپ دارن؛ همیشه داشته‌ان. موزه‌ی سرامیک فرزانه هم از قاعده مستثنی نیست؛ هرچند که باز هم متفاوت از غالب موزه‌ها عمل می‌کنه. شما می‌تونید اشیاء خود موزه رو بخرید، چرا که در این موزه، هنر کاربردیه که به نمایش گذاشته می‌شه و هدف از ساختش، مورد استفاده واقع شدن و جا گرفتن در بخشی از زندگی روزمره بوده.

بشقاب و سینی و ظرف سرو، کاسه و ماگ، جاشمعی، شکلات‌خوری و قندون، آبمیوه‌گیری و جا تخم‌مرغی، گلدون و آبپاش و در یک کلام، محصولات کاربردی سرامیکی در فضای موزه به چشم می‌خوره که برای عیدی، کادو و زیباتر کردن اتاق و خونه، انتخاب خوبیه.

برای گشت زدن در یک فضای نشاط‌بخش و زیبا، ساعتی گپ زدن با یک دوست، خرید یک سوغاتی یا کادوی زیبا و همینطور الهام گرفتن در زمینه‌ی سفال و سرامیک، موزه‌ی سرامیک فرزانه و کافه سرامیک، جای مناسب و قشنگیه.


نشونی موزه سرامیک فرزانه و کافه سرامیک در تهران: شمال کاخ نیاوران، اول کاشانک، انتهای خیابان جهانشاهی، خیابان احمد جبلی، پلاک ۲۳

ساعت کاری کافه سرامیک: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر

نشونی صفحه‌ی موزه‌ی سرامیک فرزانه در اینستاگرام: @farzanehartstudio

نشونی صفحه‌ی کافه سرامیک در اینستاگرام: @cafe_ceramic_

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما