//

کتاب‌فروشی دماوند و سوغاتی‌فروشی دیار

چکتاب‌فروشی دماوند و سوغاتی‌فروشی دیار در خیابان ادوارد براون، حوالی دانشگاه تهران

کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغاتی، جفتشون نقاط جذابی در شهر هستن و قابلیت این رو دارن که یکی، دو ساعتی از مشغولیات روزانه، رها و فارغمون کنن. وقتی که جفت این فضاها در یک نقطه باشن، جذابیتشون دو چندان می‌شه، و باز هم بهتر این که چنین جایی در تهران داریم! یک سوغات‌فروشی و فروشگاه صنایع‌دستی به اسم «دیار»، در کنار کتاب‌فروشی معروف «کتاب دماوند» با هم توی یه خونه قدیمی در جوار دانشگاه تهران، از اسفند ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده‌ان.

‌از در وارد می‌شیم و پیش چشممون، یک خونه‌ی قدیمی زیبا که می‌تونیم بگیم ۵۰ سال رو شیرین داره، ظاهر می‌شه. خونه‌ای با حوض و گلدون‌های شمعدونی و چند دست میز و صندلی در حیاط بزرگش. چقدر رضایت‌بخشه دیدن خونه‌های قدیمی که منزلگاه کسب‌وکارهای گوناگون شده‌ان.

ورودی کتاب‌فروشی دماوند و سوغاتی‌فروشی دیار

بذارید اول از دیار بگیم که با بقیه‌ی فروشگاه‌های صنایع دستی که می‌شناسید فرق داره. بنفشه، موسس دیار در ابتدا و تا قبل از همه‌گیری کرونا، راهنمای گردشگری بوده و سفرهای زیادی به شهرهای ایران داشته. با سفر به هر شهر، می‌بینه که هر دیاری، صنایع دستی مخصوص به خودش رو داره و محلی‌ها مشغول به تولید اون‌ها هستن، اشیاء و دست‌سازه‌هایی که شاید کمتر کسی از مردم تهران بشناستشون. حالا دیار شده جایی برای فروش همین محصولات، که مستقیم از شهر و روستاهای گوناگون به این مغازه می‌آد تا راهی به خونه‌ی اهالی پایتخت پیدا کنه.

در دیار از زرتشتی‌دوزی تا کپوبافی‌های هرمزگان و بوشهر، دارایی بافی‌یزد، قلمکاری اصفهان، گلدوزی خراسان، تا سفال و پته و فرش و زیلو، از شیردنگ ساخت زنان ایل بختیاری تا شعربافی کاشان رو می‌تونید پیدا کنید. به نظرمون می‌آد که اگر دوست و آشنایی دارید که از خارج به ایران سفر کرده و در تهرانه، اینجا جای خوبی برای وقت گذروندن و خرید کردنه.

خب بریم پیش همسایه‌ی بغلی…

کتاب‌فروشی کتاب دماوند در خیابان ادوارد براون

اگر کتاب‌باز باشید، احتمالا کتاب دماوند رو می‌شناسید. دماوند سه سالی بود که فروش و اطلاع رسانیش از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شد و حالا در فضایی مشترک با دیار، کارش رو در فضای فیزیکی آغاز کرده. چندین هزار جلد کتاب از تازه‌های نشر و کتاب‌های پر تیراژ و محبوب در دماوند به فروش می‌رسه و یک قفسه‌ی مخصوص مطبوعات و مجله هم داره.

چیزی که کتاب دماوند رو با بقیه کتاب‌فروشی‌ها متمایز می‌کنه، فروش کتاب دست دوم هست که با قیمتی اقتصادی‌تر نسبت به کتاب‌های نو به فروش می‌رسه.دماوند آرشیو خوبی از کتاب‌های دست دوم رو جمع‌آوری کرده و قفسه‌های متعدد و پر از کتابش، جون می‌ده برای اینکه آدم جلوشون روی زمین بشینه، عنوان‌ها رو مرور کنه و دنبال موضوعات مورد علاقه‌اش بگرده.

نکته‌ی دوم درباره‌ی کتاب‌فروشی دماوند اینه که به کتاب حوزه‌ی کودک بسیار اهمیت داده و که مخزن کتاب و فضای خوبی رو برای کودکان مهیا کرده.

خرید کتاب کودک و نوجوان از فضای فیزیکی کتاب‌فروشی کتاب دماوند
خرید لوازم دکوری و کادو از آرت‌شاپ و فروشگاه صنایع دستی دیار
کادو برای کودک چه بخریم؟

برای زمانی که دوست دارید وقتتون رو در یک فضای فرهنگی دنج بگذرونید، با محصولات صنایع دستی شهرهای دیگه آشنا بشید، برای دوستی هدیه بخرید و یا دنبال مورد مطالعه‌ی بعدیتون هستید، ضروریه که به دیار دماوند سفر کنید.


نشونی کتاب‌فروشی دماوند و فروشگاه صنایع دستی دیار در تهران: بلوار کشاورز، خیابون شانزده آذر، خیابون ادوارد براون، پلاک ۷

نشونی صفحه‌ی کتاب‌فروشی دماوند در اینستاگرام: @ketabedamavand.bookshop

ساعت کار کتاب‌فروشی دماوند: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب، جمعه‌ها از ۳ بعدازظهر تا ۹ شب

نشونی صفحه‌ی فروشگاه صنایع دستی دیار در اینستاگرام: @deeyarstore

ساعت کار فروشگاه صنایع دستی دیار: شنبه تا چهارشنبه از ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما