دیوارنگاره‌ی منصور قندریز

۳.۴<امتیاز>
سنت و مدرنیته در مکتب سقاخانه
خیابان مفتح، نبش خیابان سمیه
۲۹۵ بارمسیریابی
امتیاز۲.۷/۵خلاقیت در ایده
امتیاز۳.۶/۵تناسب با محیط اطراف
امتیاز۳.۵/۵کیفیت اجرا
امتیاز۳.۶/۵کاربردی بودن

درباره دیوارنگاره‌ی منصور قندریز

وقتی از تلفیق هنر مدرن و سنتی می‌گیم، دقیقا از چه چیزی حرف می زنیم؟ اینکه چطور یک اثر می‌تونه هم محتوای سنتی و مذهبی در برداشته باشه، هم مطابق میل یک جامعه مدرن باشه و در عین حال چشم‌نواز برای همه؟ درست حدس زدین این اثر و هنرمندش دقیقا یکی از اون موردهایی هستن که تونستن به خوبی این کار رو بکنن و من هم قصد دارم اون‌ها رو بهتر و دقیق‌تر معرفی کنم.

نظر یا تجربه شخصی

یه نکته‌ی خیلی قشنگی هم وجود داره که وقتی در گوشه‌ی مقابل اثر می‌ایستین، توی قابی که جلوتون ایجاد می‌شه، رنگ کلی اثر ترکیب زیبایی رو با تاکسی‌های زرد سر خیابون ایجاد می‌کنه. ترکیبی از دو رنگ زرد و آبی که این دو همدیگر رو خنثی می‌کنن یا بهتر بگم، دو رنگ مکمل هم هستن و دلنشینن.👣

پیشینه هنرمند

منصور قندریز متولد ۱۳۱۴ در شهر تبریز بود. متاسفانه فقط سی سال عمر کرد و در سال ۱۳۴۴ در یک تصادف درگذشت. در هنرستان هنرهای زیبا و دانشکده‌ی هنرهای تزیینی تهران یا همون دانشگاه هنر، به تحصیل مشغول شد. در اوایل دهه‌ی۴۰ قندریز به همراه تعدادی از هنرمندان هم نسل خودش، تالار ایران رو تاسیس کردن که بعد از مرگش، تالار به گالری قندریز تغییر نام یافت. در همون سال‌ها به خصوص دهه‌ی۵۰، گالری قندریز و گالری سیحون دو تا از گالری‌های تاثیرگذار بر جامعه بودن.

ارتباط اثر با محل اجرا

نزدیکی محل اجرای این دیواره‌نگاری به خیابون انقلاب، یا به قولی محور فرهنگی پایتخت و قرارگیریش در تقاطع دو خیابون اصلی و پر رفت‌وآمد یعنی مفتح و سمیه، نقاط قوتیه که باعث می‌شه ارتباطش با محل اجرا برقرار باشه. درست وقتی از خیابون سمیه به سمت چهارراه میرین و یک دفعه اثر جلوتون ظاهر می‌شه، تازه متوجه حرف‌های من می‌شین.

جزئیات اثر

دیوارنگاره‌ای که می‌بینین، نقاشی مدرنیه از منصور قندریز، از نقاشان معاصر ایران در دهه‌ی۴۰، که در تقاطع خیابون مفتح و سمیه ‌توسط فرامرز خانی به خوبی اجرا شده. ترکیب این نقوش با محتوای کلی اثر، مربوط می‌شه به مکتب سقاخانه که توسط هنرمند بر روی بوم با تکنیک رنگ روغن اجرا شده. مکتب سقاخانه هم دقیقا همون سبکیه که تونسته پلی بزنه بین این دو ‌جبهه‌ی همیشه مقابل هم، سنت و مدرنیته. بهزاد گلپایگانی، فرامرز پیلارام، حسین زنده‌رودی و رهبر اون‌ها کریم امامی، از به وجودآورندگان این مکتب بودن. راجع به خود اثر هم می‌تونم بگم، تشخیص سال خلق اثر واقعا کار آسونی نیست. اینکه درش از نمادهای سنتی ایران باستان و نقش سفالینه‌های قدیمی به کار رفته و با یک ترکیب رنگ و فرم‌ خاص و متمایز، اثر به مرحله‌ی اجرا رسیده، بسیار بحث برانگیز و جالبه. اینکه چطور هنرمند تونسته این جسارت رو به خرج بده تا بعد از هزاران سال نمادها و نقوش رو از شکل اصلی خودش خارج کنه و با این حال تغییر مفهومی در اون‌ها ایجاد نشه.

منتشر کنندهپیاده‌چی محمد حسین طلاچی
  • مناسب برای غیرفعالبزرگسالخردسال
  • خیابان مفتح، نبش خیابان سمیه
  • مترو؛ خط ۱ ایستگاه طالقانی
  • جای پارک به سختی
سرویس بهداشتی ندارد
دلیوری ندارد
Loading...
مسیریابی

نظرات

بدون نظر
هنوز هیچ نظری ثبت نشده