«هرآنچه هنرمندی به شکل مستقل بسازد

این جمله، شعار «کانسپت استور دست آخر» هست که در محله‌ی دلنشینِ ساعی باز شده؛ بوتیکی که محصولاتش آثار هنرمندان کمتر شناخته شده‌ی پایتخت و دست‌سازه‌های بومی مردمان شهرهای گوناگون کشوره.

‌وقتی داخل شدیم، با یه بوتیک گرم و نقلی روبرو شدیم که بدون تمام کارهای هنری داخلش، یک مغازه‌ی عادی بود؛ ولی هنر، نه تنها رنگ و رخ و ظاهر، بلکه اصل وجودش رو تغییر داده بود و به یک گالری هنری پرتراکم و نقلی تبدیلش کرده بود!

قصه‌ی کانسپت استور دست آخر از جایی شروع شد که حلقه‌ای صمیمی از دوستان اهل هنر در شهر شیراز، به این فکر افتادن که دکان و پاتوقی از آن خودشون داشته باشن تا بتونن گلچینی از دست‌سازه‌های دوستان هنرمندشون رو به دور از واسطه‌های متعدد، به فروش برسونن. در نهایت دوتا دوست سینمایی و اهل عکاسی و تئاتردوست، چراغ دست آخر رو در کناره‌ی ولیعصر، روشن می‌کنن.

برای خیلی از ما، خرید کارهای هنری از گالری‌ها، با توجه به قیمتی که دارن، ممکنه شدنی نباشه. سر صحبت رو که با بچه‌های دست آخر سر صحبت رو باز کردیم متوجه شدیم ایده‌ی اصلی دست آخر دقیقا راه‌حلی برای همین موضوعه؛ اینکه بتونه آثار هنرمندان مستقل ایرانی رو برای نمایش و فروش بذاره و راه هنر رو به خونه‌ی تعداد بیشتری از مردم باز کنه. حالا این دست‌سازه می‌تونه یه سوزن‌دوزی بلوچ باشه یا مجموعه نقاشی‌های یه هنرمند تجسمی.


به این شیوه، ترویج استفاده از آثار هنری بین مردم به عنوان یکی از اهداف این کانسپت استور، محقق می‌شه و دیگه داشتن این آثار، منحصر به قشر مرفه جامعه نباشه. پا گرفتن و توانمندسازی هنرمندان مستقل، یعنی هنرمندانی که به انجمن و موسسه و سازمانی وابسته نیستن و از نهادهای این چنینی حقوق دریافت نمی‌کنن، یکی دیگه از میوه‌های وجود چنین فضایی در شهره.

در دست آخر، هر قلم کار از یه جایی می‌آد؛ کیف‌های دست‌دوز از لاهیجان، آثار سوزندوزی از شیراز، میز و صندلی‌های صیقل داده شده با دست از کارگاه‌هایی در اطراف تهران. هرچه حلقه‌ی دوستان و اجتماع هنرمندان دست آخر گسترده‌تر می‌شه، شهرهای بیشتری از ایران، قفسه‌های این پاتوق جمع‌وجوررو پر می‌کنن. داخل اين كانسپت استور، پره از اشیاء دیدنی و زیبا؛ کاسه‌های چینی نقاشی شده، تابلوهای رنگ روغن، فیگورهای ریزنقش و دقیق، کوسن‌های گلیم دست‌دوخت، چند تکه مبلمان چوبی و خیلی آثار دیگه.

دست آخر برای اون دوست و رفیقِ از خارج اومده که می‌خواد برای همکاران اونور آبش، از ایران سوغات ببره، یک مقصد خرید متفاوت و جالبه.

شما هم اگر به دنبال این هستید که به خونه و اتاقتون، زیبایی و اصالت ببخشید و دوست دارید فضای زندگیتون از شهرهای دیگه‌ی ایران هم یادگاری داشته باشه، حتما به دست آخر سر بزنید.

نشونی کانسپت استور دست آخر در تهران: ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، پاساژ صدف، طبقه همکف، پلاک ۲۰

نشونی صفحه‌ی کانسپت استور دست آخر در اینستاگرام: @daste.akhar

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

Recent Posts

قسمت اول پادکست رادیو پیاده: موزه‌ی هنرهای معاصر

موزه‌ای تو محله‌ی امیرآباد و خیابون کارگر هست که شماری از ارزشمندترین آثار دنیای هنرهای…

2 هفته ago

مسیر پیاده‌گردی تهران-هالیوود

لاله‌زار از اولین خیابون‌هایی بوده که توی دوره‌ی حکومت ناصرالدین‌شاه قاجاری ساخته می‌شه و به…

1 ماه ago

در مسیر هنر مدرن تهران

قدم گذاشتن جای ردپای هنرمندان پیشرو هنر معاصر تهران، از منصور قندریز تا کامران دیبا…

1 ماه ago

از خانه‌ی نیما تا باغِ امیرتیمور

نجواهای شاعرانه‌ی خالق «شعرِ نو» و روایتی تراژیک از صاحب‌آوازِ «الهه‌ی ناز»، باغ‌هایی برای ییلاق…

1 ماه ago

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش…

2 ماه ago

از پارک امین‌الدوله تا کاباره‌ی رنگین‌کمان

ز بوی پیچ امین‌الدوله تا رنگ‌های نئونی پیست رقص، از فضای فراغتی و خصوصی عصر…

2 ماه ago