/

فضای کار اشتراکی طراحان مد و لباس خانه مان

فضای کار اشتراکی طراحان مد و لباس خانه مان در خیابان سی تیر تهران

اگر بخوایم فرهنگ کار کردن رو نه فقط در ایران، بلکه در سایر کشورهای جهان بررسی کنیم، یکی از تغییرات شاخصی که در اون به چشممون می‌خوره، بیشتر شدن سهم دورکاری و آزادکاری (فریلنس) در سبد استخدام کسب‌وکارهاست.

با پا گرفتنِ هر رویه‌ی جدیدی از کار و زندگی، نیازهای فضایی و کالبدی هم برای اون، احساس می‌شه. مثلا اگر به فریلنس نگاه کنیم، نیاز به فضاهایی به جز خونه که امکانات و زمینه‌ی کار کردن رو فراهم کرده باشه، احساس می‌شه؛ یک جور محیط کار موقت و بستری که تمرکز و آرامش در اون وجود داشته باشه. در پی ایجاد این نیاز، در تهران فضاهای تازه‌ای در حال گشایش هستن که با آزمون و خطا، کم‌کم به پاتوق‌ها و مراکزی (Hub) تبدیل می‌شن و متخصصان رو از سرتاسر شهر به سمت خودشون جذب می‌کنن. یکی از اون فضاهای، فضای کار اشتراکی «خانه مان» هست؛ جایی که شعارش «خانه‌ای برای تحقق ایده‌های من و تو» هست.

خانه مان، فضای کار اشتراکی متخصصین و هنرجویان حوزه‌ی مد و طراحی لباس هست و به نوبه‌ی خودش، در شهر نظیر نداره.

این فضای کار اشتراکی که در تابستون ۱۴۰۱ شروع به کار کرد، در یک خونه‌ی قدیمی ارزشمند در نزدیکی خیابون سی تیر مستقر شده. جزئیات دیدنیِ این خونه و اسبابش مثل لوستر ایتالیایی، درهای چوبی، شیشه‌های رنگی، کاشی‌کاری‌های ریز و مبلمان قدیمی، حفظ و مرمت شده و فضای زیبا و الهام‌بخشی رو در قلب تاریخی شهر ساخته.

فضای کار اشتراکی طراحان مد و لباس خانه مان در خیابان سی تیر تهران

خانه مان به تناسب کارکرد‌ و نیاز مشترکینش، اتاق‌ها و فضاهایی درخور در نظر گرفته که درباره‌شون در ادامه براتون توضیح می‌دیم:

فضای «کارگاه»

یکی از فضاهای خانه مان، «کارگاه» هست. کارگاه جاییه که آستین‌ها رو بالا می‌زنید و وارد عمل می‌شید.

برای دوخت نمونه‌ی اولیه‌ی محصول و مدل‌سازی، تولید محدود و یا آموزش به هم‌تیمی‌هاتون، کارگاه فضای مناسبیه؛ چرا که تجهیزات کار رو داراست. از این تجهیزات می‌تونیم به میز نور، چرخ‌ خیاطی، چرخ ‌گلدوزی، سردوز، میز برش و اتو اشاره کنیم. برای استفاده از این وسایل، لازمه که مشترکِ خانه مان شده باشید که البته می‌تونه از تهیه‌ی لوازم از صفر، به‌صرفه‌تر باشه.

فضای «قرار»

فضای کار اشتراکی طراحان مد و لباس خانه مان در خیابان سی تیر تهران

«قرار» اتاقیه که برای برگزاری جلسات مهیا شده و یک میز بزرگ، پروژکتور و تخته داره. مثلا شاید قصد داشته باشید برای تحقیقات بازار، پذیرای یک Focus Group باشید و ازشون بخواید محصولتون رو قبل از تولید در سطوح بالاتر، آزمایش بکنن و شما رو از کاستی‌های کارتون باخبر کنن. در این صورت، اتاق قرار برای برگزاری چنین جلسه‌ای کاملا مناسب و راحته.

فضای «کنج»

در خانه مان، فضای «کنج» محیطیه که برای آموزش‌های عملی تجهیز شده و مخاطبش هنرجویان و مدرسان حوزه‌ی مد و لباسه. برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی مد و دوره‌های طراحی و دوخت، اتاق کنج، جایی پرنور و پرفضاست که می‌تونه مورد استفاده‌ی شما قرار بگیره.

کنج، فرصت گفت‌وگو و مواجهه با ایده‌های متفاوت رو فراهم می‌کنه و می‌تونه اون جایی باشه که شما عضو تازه‌ی تیمتون رو پیدا می‌کنید.

فضای «باغچه»

پدر آخر، می‌رسیم به ورودی و فضای «باغچه»‌ که در حیاط خونه واقع شده. باغچه، محیطی برای استراحت و معاشرته. البته اینجا مخصوص فعالانِ مشترک خانه مانه و یک کافه‌ی عمومی نیست؛ چرا که خانه مان قصد داره با فراهم کردن فضایی آروم که می‌شه قشنگ درش تمرکز کرد، مهارت، دانش و علاقه به حوزه‌ی مد و لباس رو زیر یک سقف جمع بکنه و یک مرجع و مرکز تخصصی در این زمینه باشه.

خود بچه‌های خانه مان توصیه می‌کنن که اول با خونه، یک زمانی رو برای بازدید هماهنگ کنید، یک روز از فضا به صورت آزمایشی استفاده کنید و وقتی مطمئن شدید که خانه مان جاییه که دوست دارید درش مشغول شید، اشتراک‌های بلندمدت‌تر – که ۱۵ روزه و یک‌ماهه هست – رو تهیه کنید.

‌حالا که فضاهای کار اشتراکی تخصصی مثل خانه مان دارن کم‌کم راه می‌افتن، امید این می‌ره که یک زمان، قلمروهای مختلف علمی و هنری و مطالعاتی، هر یک فضای مخصوص به خودشون رو داشته باشن و این زمینه فراهم شه که افراد هم‌رشته و هم‌حوزه، کنار همدیگه گرم کار بشن، با هم تعامل داشته باشن، به تشکیل و تقویت تیمشون مشغول بشن و بتونن به ایده‌هاشون، جامه‌ی عمل بپوشونن.


نشونی فضای کار اشتراکی خانه مان در تهران: خیابون حافظ، پایین‌تر از جمهوری، بین حافظ و سی‌تیر

ساعت کاری خانه مان: شنبه تا پنجشنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

نشونی صفحه‌ی خانه مان در اینستاگرام: @khaneh.maan

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما