/

مجتمع آپارتمانی بهجت‌آباد

برج‌های بهجت‌آباد

محله‌ی بهجت‌آباد در شهر تهران ریشه‌ای تاریخی داره و در دوره‌‌ی قاجار یکی از شمالی‌ترین دروازه‌های شهر به‌نام دروازه‌ی بهجت‌‌آباد در همین محل قرار داشته. می‌گن که ناصرالدین‌ شاه، به جهت سرسبزی این محله، گاهی به اون سر می‌زده.

تا امروز در حدود ۵۰ سال از ساخت اولین مجموعه‌ی مسکونی ایران، یعنی «ساختمان‌های بهجت‌آباد» می‌گذره. بهجت‌آباد پروژه‌ی مهمی بود که دروازه‌ی جدیدی در سبک زندگی و معماری شهر تهران باز کرد، تا جایی که هر بلندمرتبه‌ی مسکونی در ایران، به طور خاص از لحاظ زمانی، پس از ساختمان‌های بهجت آباد قرار می‌گیره.

ساختمان‌های مسکونی بهجت‌آباد

ساختمان‌های بهجت‌آباد با حمایت و سفارش دولت، و در راستای سیاست‌های حاکمیت وقت، جهت تسریع روند جهانی‌سازی و تشویق مردم به آپارتمان‌نشینی و سبک زندگی جدید شهری، توسط پیمانکاران خارجی ساخته شد. پس از بهجت‌آباد، در محدوده میدان ونک، پارک ساعی و میدان صنعت هم  پروژهای مسکونی بلندمرتبه‌ای ساخته شد.

بهجت‌آباد به‌صورت چهارده بلوک ۱۴ طبقه‌ای، روی اسکلت بتنی به ارتفاع ۴۲ متر در سال ۱۳۵۱ به بهره برداری رسید. در حجم این بلوک‌ها هیچ عنصر تاریخی و منطقه‌ای اون دوره و حتی قبل‌ترش دیده نمی‌شه. تنها مکعب‌هایی همراه با پوششی از سنگ‌دونه‌های ریز و خشن، که حالا رد سیاهی تهران، چندین پرده رنگ اون‌ها رو تیره‌تر کرده.

جانمایی این ساختمان‌ها در محله‌ی بهجت‌آباد، نزدیک به بلوار کشاورز که از مهمترین مراکز اجتماعی جدید شهر بود، رویکردی توسعه‌گرایانه به حساب می‌اومد. به‌موجب احداث این ساختمان‌ها، فروشگاه بزرگ کوروش (قدس کنونی) هم در همون حوالی افتتاح شده بود.

چشم‌اندازه برج‌های بهجت‌آباد

ساختمان‌های بهجت‌آباد، در زمان افتتاح با استقبال عموم مردم مواجه نشد و بافت سنتی جامعه، تمایل چندانی به تجویز شیوه‌ی جدید و زندگی در این آپارتمان‌ها نشون نداد. در این مجموعه، برای اولین بار جامعه با عدم تفکیک فضای عمومی و خصوصی به شکل سنتی و همجواری و شکل جدید همسایگی مواجه شده بود. برای مثال وجود استخر روباز در مرکز مجموعه در اون زمان توسط جامعه به راحتی پذیرفتنی نبود!

استخر روباز مجموعه‌ی بهجت‌آباد

با توجه به اینکه خیلی از مسائل برج‌نشینی برای نخستین‌بار در پروژه‌‌ی بهجت آباد توسط جامعه‌‌ی ایرانی تجربه می‌شد، این مجموعه رو می‌شه پیشگام فرهنگ آپارتمان‌نشینی و دارای ارزش‌های جامعه شناسانه دونست. برای همینه که از همون زمان تا به امروز، بهجت‌آباد نشونی از تجدّد رو در خودش داشته و این، براش به یه ارزش و ویژگی تبدیل شده.

برج‌های بهجت‌آباد
برج‌های بهجت‌آباد

 بهجت‌آباد با اینکه عمری طولانی داره، اما همچنان از بسیاری مجتمع‌های شهر از لحاظ فرهنگی، یکدست‌تر و از لحاظ معماری خوش ساخت‌تره. بخشی از ساکنین این آپارتمان‌ها در طی چند دهه سکونت حس تعلق خاطر، امنیت و غنای بسیاری به این مجموعه اعطا کرده‌ان.

ساختمان‌های مسکونی بهجت‌آباد
برج‌های بهجت‌آباد

مجتمع‌ بهجت‌‌آباد اگرچه در حال حاضر در میان هیاهوی شهر، وضعیت چشمگیر سابق خودش رو نداره، اما بی‌شک بخشی از تاریخ معاصر شهر تهران محسوب می‌شه. تاریخی که رد توسعه، انقلاب و حتی موشک‌باران پایتخت در سال‌های جنگ رو به خود داره.

چشم‌اندازه برج‌های بهجت‌آباد

طبیعیه که این مجتمع برای ساکنینش ساخته شده اما همچنان می‌شه از تماشای چشم‌انداز این گنجینه‌ی معماری لذت برد. برای تماشای دورنمای مجموعه‌ی مسکونی بهجت‌آباد، تقاطع خیابون زرتشت با حافظ رو بجورید…

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما