//

کتاب‌فروشی دیواری قورخانه

کتابخانه‌ی خیام یا کتابفروشی دیواری قورخانه در خیابان خیام

شاید تا الان موقع رفتن به بازار بزرگ تهران، محله‌ی سنگلج و پارک شهر، چشمتون به کتابفروشی دیواری خیابون خیام خورده باشه، یعنی «کتابفروشی قورخانه».

«کتابخانه‌ی خیام» یا «کتابفروشی دیواری قورخانه» تقریبا ۶۰ ساله که چسبیده به دیوار قورخانه و از اینجا جُم نخورده. این کتاب‌فروشی رو آقای محمدعلی اباذری راه انداخت، فردی عشق کتاب و کتابخوانی، موسس یکی از معدود کتاب‌فروشی‌های دیواری شهر تهران.

کتاب‌‌خانه‌ی پارک شهر
قفسه‌های کتاب‌های کتاب‌خانه‌ی قورخانه
تابلوی کتاب‌فروشی دیواری خیابان خیام

اگر براتون این سوال پیش اومده که «قورخانه» چیه، باید بگیم که قورخانه کارخانه‌ی تولید اسلحه و مهمات جنگی و وسایل آتش‌بازی بوده که در طهران قدیم پشت این دیوار قرار داشته. و اگر سوالتون اینه که کتاب‌فروشی‌های دیواری دیگه‌ای هم بوده‌ان، جالبه بدونید که یکی قبل‌تر توی یوسف‌آباد بود و یکی توی فردوسی.

قورخانه تقریبا هزار و اندی جلد کتاب داره و بیشترشون دست‌ دوم هستن. این کتابفروشی از محمدعلی اباذریِ پدر، در سال ۸۸ به امیر اباذری رسیده. با امیر اباذری صاحب کتابفروشی قورخانه که هم‌صحبت شدیم، تعریف می‌کرد که این کتابفروشی از سال ۱۳۴۰ تو این پیاده‌رو قرار گرفته و اغلب کتاب‌هاش با موضوعات ادبیات و تاریخ هستن. پایه‌ این کتاب‌فروشی بر اساس کتاب‌های دست دوم اهدایی بوده و لقب کوچیک‌ترین کتابفروشی رو به خودش یدک می‌کشه.

بساط کتاب‌های کتاب‌فروشی دیواری قورخانه

از همون سال اول که این‌ کتابفروشی شروع به کار کرده مردم بهش کتاب اهدا می‌کردن، اما در حال حاضر فروشنده برای ماندگاری این دکه خودش کتاب های دست دوم رو خریداری می‌کنه. امیر اباذری از وضع بد اقتصادی و کم شدن مشتری‌ها و کتابخوان‌های جَوون نگران بود. اکثر مراجعین قورخانه رو، کتابخوان‌های قدیمی و ثابت اینجا که ترجیحشون کتاب‌های قدیمیه، وکلایی که برای کارهای دادرسی در این حوالی تردد دارن و تک‌وتوک عابرین پیاده تشکیل می‌ده.

آقای اباذری با خودش عهد کرده بود که تا وقتی توان داره این کتابفروشی رو همینطوری به شکل سابقش نگه داره، تا عشق و علاقه پدرش به کتاب و شغلش به قوت همیشه باقی بمونه.

کتاب‌فروشی قورخانه
مشتری حین مطالعه‌ی کتابی از کتاب‌های کتاب‌فروشی قورخانه

اگر اهل کتاب خوندنید، دنبال یک کتاب قدیمی خاص هستید یا همیشه پیِ کسب‌وکارهای قدیمی و شگفتی‌های تهران می‌گردید، حتما به قورخانه سر بزنید که اون قفسه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارن.

کتاب سایه و روشن، اثری از صادق هدایت در بین کتاب‌های ارزشمند کتاب‌فروشی خیابان خیام
کتاب همسایه‌ها از احمد محمود در کتاب‌فروشی دیواری قورخانه

نشونی کتاب‌فروشی دیواری قورخانه در تهران: خیابون خیام، بالاتر از فیاض‌بخش

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما