/

راسته‌ی تاناکورافروشی‌های خیابون آذربایجان

خرید جنس و لباس استوک، دست دوم و تاناکورا از خیابان آذربایجان در محله‌ی سلسبیل یا رودکی تهران

قدیمی‌ترهای محل، محله‌ی رودکی رو به اسم پیشینش که سلسبیل باشه، صدا می‌کنن. تغییرات بی‌حساب نام معابر، باعث شده که بعضا یک خیابون یا محله، تا ۳ اسم رو یدک بکشه.

خیابون آذربایجان که از خیابون‌های اصلی این محله باشه، میزبان یکی از راسته‌ها و قطب‌های فروش لباس استوک و لباس‌های دست دوم یا تاناکوراست. راسته‌ای که زمانی اقتصاد منطقه ۱۰ با اون می‌چرخید، اما همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی که روز به روز و هفته به هفته رو به افول می‌ره، تکانه‌های زیادی بهش داده و اون‌ها رو پراکنده و حتی تعطیل کرده.

‌ولی هنوز تعداد مغازه‌های باقی مونده به حدّی هست که بشه «از فروشگاهی به فروشگاه دیگه رفت» و انتخاب‌های گوناگون داشت.

خیابان آذربایجان در تهران

در این شماره از راسته، به این مغازه‌ها سری زدیم تا ببینیم اوضاع از چه قراره و کمی بیشتر با حال و هواش، اجناسش و وجه تسمیه‌ی تاناکورا آشنا بشیم.

راسته‌ی لباس‌فروشی‌های دست دوم در خیابان آذربایجان

محله‌ی سلسبیل کجاست و علت نامگذاری‌اش چیه؟

به حد فاصل خیابان‌های قصردشت تا نواب و همینطور خیابون آذربایجان تا هاشمی، محله «سلسبیل» گفته می‌شه.

سلسبیل یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهرانه و قدمتش به دوره‌ی پهلوی اول برمی‌گرده. سلسبیل اسم یکی از چشمه‌های بهشتیه و به خاطر وجود چشمه‌ی پرآبی که از این محله عبور‌ می‌کرده، چنین نامی روش مونده. البته بعدها این اسم به رودکی تغییر پیدا می‌کنه، اما بین بچه‌های محله و اهالی، هنوز هم به همون اسم سابق خودش مشهوره.

وجه تسمیه‌ی تاناکورا چیه؟

اگر از بچه‌های دهه‌ی ۶۰ یا ۵۰ باشید، حتما با سریال سال‌های دور از خانه یا همون اوشین کلی خاطره دارید.نام خانوادگی خانم اوشین بعد از ازدواج با همسرش یعنی «ریوزو تاناکورا»، به «تاناکورا» تغییر پیدا کرد. اوشین خودش فروشگاه‌های زنجیره‌ای لباس رو راه‌اندازی کرد و با محبوبیتی که اون سریال در زمان خودش داشت، این اسم روی بازار لباس‌های استوک یا دست دوم ایران هم افتاد و مترادف شد با مغازه‌های لباس‌های دست دوم.

پوستر سریال نوستالژیک اوشین
خرید کفش و لباس استوک و دست دوم از خیابان آذربایجان تهران

فرق دست دوم یا تاناکورا با جنس استوک چیه؟

استوک به محصولاتی گفته می‌شه که:

  • تا حالا استفاده نشده‌ان،
  • اغلب اصل هستن، 
  • جعبه‌ی اصلی و اتیکت رسمی ندارن،
  • ممکن هم هست به‌خاطر یه نقص و اشکالی – که شاید مشهود هم نباشه – از کنترل کیفی برندهای معروف مثل H&M، GAP، Columbia و … خارج شده‌ باشن و
  • قیمت به نسبت بالا هم دارن.

محصولات دست دوم اما، به اجناسی گفته می‌شه که:

  • از قبل خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته و
  • نسبتا تر و تمیز ضدعفونی شده.

چرا جنس استوک بخریم؟

از قیمت‌ بالای محصولات برندهای کفش و لباس خارجی که بگذریم، استفاده از لباس‌های استوک یکی از راه‌های کمک به محیط زیست و تولید کمتر پسماندهاییه که در طبیعت به راحتی تجزیه نمی‌شن.

پوشاک نه تنها یکی از آلوده‌کننده‌ترین‌های محیط زیسته، بلکه از فرآورده‌هایی هم هست که منابع طبیعی و انسانی بسیار زیادی رو نسبت به اندازه و کاربرد محصول می‌طلبه. استفاده از محصولات استوک یا دست دوم، با آوردنِ دوباره‌ی محصولات به چرخه‌ی مصرف، می‌تونه یه نفس و مجالی به طبیعت بده. پس خرید و استفاده از اجناس دست دوم نه تنها به‌صرفه‌تره، بلکه روشی برای سبک زندگی پایدارتر و بهینه زندگی کردن هم هست.

دوستداران محیط زیست و افرادی که سبک زندگی پسماند صفر (Zero Waste) رو در پیش گرفته‌ان، از هواداران همیشگی اجناس دست دوم و باکیفیت هستن.

خلاصه که می‌تونید بخشی از لباس‌های روزمره و پر مصرفتون رو از بازارهای تاناکورا بخرید و برای این کار، به یکی از اصلی‌ترین قطب‌هاش یعنی راسته‌ی تاناکورافروشی‌های خیابون آذربایجان سری بزنید. البته باید کمی حوصله و وقت به خرج بدید تا بتونید از بین لباس‌ها، چیزهایی مناسب با استایل شخصی خودتون دست و پا کنید و از اینکه با رفتار مسئولانه، توی چرخه‌ی کمک به طبیعت سهیم بودید، به خودتون دست مریزاد بگید.

در ایران پذیرش فرهنگ خرید جنس دست دوم، در چه مرحله‌ای قرار داره؟

لباس‌های دست دوم ایران، معمولا از کشورهای اروپای غربی و کانادا و آمریکا، و از پاکستان و اربیل و دوبی به بازارهای مرزی، و بعد شهرهایی مثل تهران می‌‌آد. اما فرهنگ استفاده از لباس‌های استوک یا دست دوم، فقط مختص کشورهایی که قدرت خرید شهروندانش پایین اومده و مشکل اقتصادی دارن نیست، و تقریبا همه جای دنیا پذیرفته شده و رایجه. اصطلاح Thrift Shopping که در ایالات متحده‌ی آمریکا مورد استفاده‌ست هم، به فرهنگ خرید جنس دست دوم اشاره می‌کنه.

خرید از تاناکورافروشی‌های خیابان آذربایجان
خرید از تاناکورافروشی‌های خیابان آذربایجان

البته هدف و مقصود هر شهروندی با دیگری فرق کنه. یکی عشق مارک و برنده‌، یکی دغدغه‌‌ی محیط زیست رو داره و دیگری فکر هزینه‌هاش رو می‌کنه. اگر این‌کار با انتخاب شخصی و نه از روی جبر اقتصادی باشه، می‌تونه در دراز مدت، کمک بزرگی برای زمین، اولین و آخرین مامن ما باشه.
نکته‌ی دیگه اینکه این رفتار، مکملِ حمایت و خرید از برندهای داخلی که کیفیت بعضی‌هاشون دست کمی از برندهای خارجی نداره، هست و هم از حیث اجتماعی و هم اقتصادی مسئولانه‌تر باشه.

دسترسی به راسته‌ی مغازه‌های استوک و دست‌دوم‌فروشی چجوریه؟

این مغازه‌ها در خیابون آذربایجان واقع شده‌ان. اگر از ایستگاه متروی شادمان (خط چهار، زردرنگ) که جنب خیابون آزادی قرار گرفته، پیاده شید، خیابون آذربایجان که در جانب جنوبی خیابون آزادی وجود داره رو پیدا می‌کنید.

شبکه‌ پیاده

پیاده، یک رسانه‌ی شهری و برای تهرانه؛ به این معنی که از اتفاق‌های شهر، فضاها و مغازه‌ها، تاریخچه و اخبار پایتخت صحبت می‌کنه و در تلاشه پیوند بین شهر با شهروندان رو قوی‌تر کنه.

نظرتون چی بود؟

Your email address will not be published.

تازه ترین گزارش ها

بهار در شیب‌های سهروردی

بزنیم به دل سهروردی که کوچه‌‌خیابون‌های پر شیب و خونه‌های دو‌سه‌طبقه‌ی ویلایی و اغذیه‌فروشی‌های نوستالژیکش ما